به گزارش مشرق، وبگاه دبکا فایل چندی قبل در گزارشی ویژه نوشت: منابع مطلع وزارت دفاع و بخش صنایع هوایی آمریکا اعلام کردند که نیروی هوایی اسرائیل احتمالا از خرید هواپیماهای سوخت رسان (KC-46A Pegasus) که ویژه تهیه سوخت برای پروازهای دور دست است، بخاطر تاخیر در ارسالش از سوی کشور سازنده یعنی آمریکا صرف نظر کند.
بر اساس این گزارش، اسرائیل قصد داشت با خرید این بوئینگهای سوخت رسان آنها را جایگزین بوئینگ 707 کند اما شرکت سازنده تاریخ ارسال اولیه آنرا که برای اوت 2017 برنامه ریزی شده بود تا 8 ماه بعد به تاخیر انداخت و حتی بهای آنرا نیز نیم میلیارد دلار افزایش داد.
منابع آمریکایی میگویند در صورتی که اسرائیل خواهان بکارگیری گزینه حمله علیه تاسیسات هستهای ایران هنگام تمام شدن مدت صدارت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ژانویه 2017 است، پس نمیتواند منتظر سوخت رسانهای مدل جدید پگسس باشد. از سویی تلاش برای تبدیل بوئینگهای سوخت رسان 707 بعد از هزینههای چند میلیارد دلاری مناسب وضعیت نوساندار خاورمیانه نمیباشد بنابر این کار در نیروی هوایی اسرائیل برای تبدیل بوئینگ 767 به هواپیمای سوخت رسان برد بلند آغاز شده است.
دبکا فایل در ادامه به نقل از منابع نظامی خود مدعی شد که ایران نیز در تدارک خرید هواپیماهای سوخت رسان روسی (میداس UL78 MK1) با برد 7300 کیلومتر است. این در حالی است که مسافت ایران تا اسرائیل تنها 1200 کیلومتر مربع است.
هواپیماهای سوخت رسان میداس قادر به سوخت رسانی به 6 تا 8 جنگنده هستند و این عملکرد نیروی هوایی ایران را از لحاظ بعد مسافت عملیاتی و قابلیت سوخت رسانی بهبود میبخشد.
دبکا فایل در ادامه نوشت: این معامله بیشک موجب تحریک روسای بخش دفاعی اسرائیل برای پیشبرد پروژههای خود خواهد شد تا بجای منتظر ماندن برای ارسال تانکرهای KC-46A با سرعت بالا بر تبدیل بوئینگ 767 که هواپیمایی برد بلند ، دو موتوره و قابلیت پرواز تا مسافت بین 7000 هزار تا 11000 هزار کیلومتر مربع است، تلاش کنند.
این وبگاه تحلیلی در خاتمه در توجیه اقدام اخیر اسرائیل به سخنان اخیر «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل با نشریه آلمانی اشپیگل اشاره کرد . یعلون به این نشریه گفته بود که باید برنامه هستهای ایران متوقف گردد و اسرائیل مشتاق ایران مسلح به جنگ افزار هستهای نیست.